Lasnamäe Püha Markuse kogudus

  • Avaleht
  • Kogudus
    • Mida me usume?
    • Sakramendid
    • Leerikursus
    • Lapsed ja noored
    • Loomepühapäev
    • Koostöö
    • Lasnamäe koguduse esimesed 10 aastat
    • Annetused
  • Pусскоязычной работa
    • Keelekohvik – Языковое кафе – Мовне кафе
    • Kinoklubi Peegel КИНОКЛУБ ЗЕРКАЛО
    • Ellujäämiskool
      Школа выживания
  • Blogi
    • Uudised
    • Koguduse elu
    • Kirsti Malmi soomekeelsed Vilkaisu Viroon -uudiskirjad
    • Minu Lasnamäe
  • Meedia
  • Kalender
  • Kontakt

Mida me usume?

15.2.2016 by Kirsti Malmi

piibel

Jumal

Ristiusu (kristluse) keskmes on usk armastavasse Jumalasse, kes on kõige oleva algallikas ja lõppsiht.

Jumal ületab alati inimliku kogemuse, mõistmise ja selgituste piirid.  Samal ajal on Ta end inimestele ilmutanud või tunda andnud kolmes jumalikus isikus – Isas, Pojas ja Pühas Vaimus. Sellel rajaneb esimestel sajanditel välja kujunenud kristlik õpetus kolmainsusest.

Isa on Looja

Jumal on loonud nii nähtava kui nähtamatu maailma ning hoolitseb selle eest isaliku armastusega. Jumal on loonud nii inimkonna kui ka üksikinimese oma näo järele, mis tähendab, et iga inimene kannab endas Jumala kujutist ja loomust.

Poeg on vabastaja

Lõputu ja igavene Jumal on saanud inimeseks Jeesuses Kristuses, näidanud Temas oma armastust inimkonna ja kogu loodu vastu ning Kristuse surma ja ülesäratamise läbi vabastanud nad kurjuse, kaduvuse ja surma kütkeist.

Püha Vaim on elavakstegija

Jumala kohalolu ja toimimine maailmas, kirikus ja üksikinimeses saab kogetavaks Püha Vaimu läbi, kes äratab ja toidab usku, lootust ja armastust.

Piibel

Kristliku usu lähtekohaks on Jumala ilmutus, millest tunnistavad Piibel ja seda tõlgendav kiriklik pärimus. Piibel on kõigi kristlaste jaoks ühine pühade kirjade kogumik, mis kirjeldab Jumala armastavat ja õiglast tahet ning lunastuslugu (Jumala päästvate tegude jada alates Aabrahami kutsumisest ja Iisraeli rahva vabastamisest kuni Jeesuse Kristuse surma ja ülestõusmise, Püha Vaimu läkitamise ja kristliku kiriku rajamise ning Kristuse taastuleku ootuseni). Piibel koosneb Vanast ja Uuest Testamendist, milles on kokku 66 raamatut. Piibel vahendab Jumala ilmutust, kuid selle on kirjutanud inimesed, kes eri aegadel ja olukordades on Jumala ilmutust kogenud, tõlgendanud ja vahendanud – nii on Piiblis esindatud ühtaegu jumalik ja inimlik külg.

Piibel on kiriku raamat, mis on sündinud ja edasi kandunud palvetava ja Jumala tahet otsiva koguduse rüpes. Piiblis leiduvaid pühi kirju on ette loetud kristlaste jumalateenistustel. Pühakirjal on ka luterlikus jumalateenistuses keskne roll ja tähendus.

Vanakiriklikud usutunnistused

Luterliku kiriku õpetuse aluseks on lisaks Piiblile kolm vanakiriklikku usutunnistust, mis väljendavad usku Kolmainu Jumalasse. Neist kõige vanem on Apostellik usutunnistus, mille algkuju pärineb II sajandist ja mida kasutatakse meie kirikus igapühapäevasel jumalateenistusel. Nooremad on Nikaia usutunnistus (IV sajand) ja (V sajand).

Apostellik usutunnistus

Mina usun Jumalasse, kõigeväelisse Isasse, taeva ja maa Loojasse.
Ja Jeesusesse Kristusesse, tema ainsasse Pojasse, meie Issandasse,
kes on saadud Pühast Vaimust, ilmale toodud neitsi Maarjast,
kannatanud Pontius Pilatuse all, risti löödud, surnud ja maha maetud,
alla läinud surmavalda, kolmandal päeval jälle üles tõusnud surnuist,
üles läinud taeva, istub Jumala, kõigeväelise Isa paremal käel,
sealt tema tuleb kohut mõistma elavate ja surnute üle.

Mina usun Pühasse Vaimusse, üht püha kristlikku kirikut,
pühade osadust, pattude andeksandmist,
ihu ülestõusmist ja igavest elu. Aamen.

Nikaia usutunnistus

Meie usume ühteainsasse Jumalasse, kõigeväelisse Isasse,
taeva ja maa, kõige nähtava ja nähtamatu Loojasse.
Ja ühteainsasse Issandasse Jeesusesse Kristusesse, Jumala ainusündinud Pojasse,
kes Isast on sündinud enne kõiki aegu, Jumal Jumalast, valgus valgusest,
tõeline Jumal tõelisest Jumalast, sündinud, mitte loodud,
olemuselt ühtne Isaga, kelle läbi kõik on loodud;
kes on meie, inimeste pärast ning meie õndsuseks alla tulnud taevast
ning lihaks saanud Püha Vaimu läbi neitsist Maarjast ja inimeseks saanud,
Pontius Pilaatuse ajal ka meie eest risti löödud, kannatanud ja maha maetud ning
kolmandal päeval üles tõusnud pühade kirjade järgi ja üles läinud taeva,
istub Isa paremal käel ja tuleb taas kirkuses kohut mõistma elavate ja surnute üle;
Tema riigile ei tule otsa.
Meie usume Pühasse Vaimusse, Issandasse ja Elavakstegijasse,
kes lähtub Isast ja Pojast, keda Isa ja Pojaga üheskoos kummardatakse ja austatakse;
kes on rääkinud prohvetite kaudu.
Meie usume ühtainust, püha, kristlikku ja apostlikku Kirikut.
Meie tunnistame ühtainust ristimist pattude andeksandmiseks
ja ootame surnute ülestõusmist ning tulevase ajastu elu. Aamen.

Luterlik reformatsioon

Eesti Evangeelne Luterlik Kirik kuulub luterlike kirikute perre, mis on alguse saanud XVI sajandi saksa teoloogi ja usupuhastaja Martin Lutheri põhimõtetest. Nimetus „evangeelne“ rõhutab Lutheri ristiusukäsitlust, mille keskmes on evangeelium (kr k „hea sõnum“) armulisest Jumalast, mitte aga käsk, moraalinormid või kiriklikud traditsioonid.

Luterluse kesksed arusaamad usust ja Jumalast:

Õigeksmõistmine armust – inimene mõistetakse õigeks Jumala armust, mis ületab Jeesuses Kristuses lõhe Jumala ja inimese vahel ning teeb lõpu inimlikule vajadusele end Jumala silmis tõestada või Tema soosingut pälvida. Ainus, mida inimeselt oodatakse, on lasta end Jumalal armastada.

Usk – inimene võtab Jumala õigeksmõistmise vastu usu läbi. Luterlik kirik rõhutab üksikinimese isiklikku usukogemust ja usuotsust. Samas ei lähtu usk inimesest endast, vaid Pühast Vaimust, kes usku sünnitab ja toidab Jumala Sõna ja sakramentide kaudu.

Piibel – kõigi usuliste, õpetuslike, eetiliste ning elu- ja kirikukorralduslike küsimuste viimane norm ja mõõdupuu on Pühakiri, mille valguses tuleb kriitiliselt vaagida kõiki kiriku ja kristlase eluavaldusi. Kui Piibel ja kiriklik pärimus teineteisega vastuollu lähevad, siis on ülim autoriteet Piiblil.

Kristus – Jeesus Kristus, Tema õpetus ja teod on usu ja pääsemise aluseks.

Lisaks Piiblile ja vanakiriklikele usutunnistustele on luterlikus kirikus usu ja õpetuse aluseks XVI sajandil sündinud luterlikud usutunnistuskirjad, millest tähtsaimad on Augsburgi usutunnistus ning Martin Lutheri Suur ja Väike katekismus.

Luterliku kiriku sakramendid (Kristuse enese poolt seatud ja Tema tõotustega seotud pühad talitused) on ristimine, mille kaudu laps või täiskasvanu võetakse vastu kiriku osadusse ja saab isiklikult osa Kristuse päästvatest tegudest, pattude andeksandmine ehk piht ning armulaud (Püha Õhtusöömaaeg), kus usklik saab leiva ja veini kaudu osa Kristuse tõelisest olemusest, Tema ihust ja verest.

Elu kristlasena

Jumal, kellesse kristlased usuvad, on elu looja ja alalhoidja. Ta on loonud inimese elama harmoonilises suhtes (osaduses) Jumalaga, kes on tema elu algallikas ja eesmärk. Osadusest Jumalaga kasvab välja usaldav ja armastav suhe kaasinimeste, kogu loodu ja iseendaga.  Olukorda, kus usaldavad suhted inimese ja Jumala või inimese ja inimese vahel on kannatada saanud või hoopis purunenud, nimetab kristlus patuks. Patu väljendusvormiks on üleastumine Jumala kümnest käsust, enese huvide teiste omadest kõrgemale seadmine, suutmatus armastada ja andestada, aga ka sõltuvused ning võõrandumine.

Ristimine vabastab inimese patust ja taastab Tema osaduse Jumala ja kaasinimestega. See ei muuda inimest täiuslikuks, vaid kutsub ja kohustab teda käima koos Kristuse ja teiste kristlastega teekonnal, mis kestab kogu elu. Elu kristlasena tähendab elu igapäevases meeleparanduses, usus Kolmainu Jumalasse ning kaasinimeste armastamises ja teenimises. Usk Jumalasse ja armastus kaasinimeste vastu muudab elu mõttekaks ja tähendusrikkaks, annab jõudu taluda katsumusi ja kogeda Jumala lähedalolu ja õnnistust ka kannatustes.

Usk Kolmainu Jumalasse sünnib ja kasvab Jumala Sõna ja sakramentide toimel ning kokkukuuluvuses teiste kristlastega, üksteise eest palvetamise ja üksteise teenimise toel. Selleks vajab iga kristlane kirikut ja kogudust, kus õppida tundma ja rakendama Jumala tahet ning elada oma usku argipäevas. Apostel Paulus võrdles kirikut Kristuse ihuga, kus igal liikmel on oma funktsioon organismi kui terviku toimimises.

Surm ja igavene elu

Piibel õpetab, et surm ei ole loomulik osa inimelust, vaid Jumala algse loodupärase elukorralduse rikkumise tagajärg. Jumal on loonud inimese elama igaveses osaduses koos endaga. Jeesuse Kristuse surma ja ülestõusmise läbi kaotas Jumal surma võimuse. Jeesus tõotas oma järgijatele, et nad elavad koos Temaga igavesti. Kristlane võib uskuda, et surm ei ole elu lõpp, vaid värav igavesse ellu.

Piibel õpetab ka seda, et maailma ajalugu ei kulge sihitult ja kaootiliselt, vaid suubub oma lõppeesmärgi poole, milleks on Kristuse taastulemine aegade lõpul. See tähendab Jumala Kuningriigi, mis praegu teostub vaid hetketi, lõplikku avaldumist, kus patt ja surm on lõplikult kadunud ning harmoonia Looja ja loodu vahel saanud täiuslikuks.

(Allikas: https://eelk.ee/meie-usk/)

Filed Under: Kogudus

EELK Lasnamäe

Arhiiv

  • aprill 2025 (1)
  • märts 2025 (1)
  • veebruar 2025 (1)
  • jaanuar 2025 (1)
  • detsember 2024 (2)
  • november 2024 (2)
  • oktoober 2024 (3)
  • september 2024 (4)
  • august 2024 (1)
  • juuli 2024 (2)
  • juuni 2024 (1)
  • mai 2024 (1)
  • aprill 2024 (1)
  • märts 2024 (1)
  • veebruar 2024 (2)
  • detsember 2023 (3)
  • oktoober 2023 (1)
  • august 2023 (3)
  • juuli 2023 (3)
  • aprill 2023 (1)
  • veebruar 2023 (1)
  • jaanuar 2023 (1)
  • november 2022 (1)
  • oktoober 2022 (2)
  • september 2022 (1)
  • mai 2022 (1)
  • aprill 2022 (1)
  • märts 2022 (2)
  • jaanuar 2022 (2)
  • detsember 2021 (1)
  • oktoober 2021 (1)
  • september 2021 (1)
  • august 2021 (2)
  • juuni 2021 (1)
  • mai 2021 (3)
  • aprill 2021 (3)
  • märts 2021 (3)
  • veebruar 2021 (1)
  • jaanuar 2021 (2)
  • detsember 2020 (2)
  • november 2020 (1)
  • juuli 2020 (1)
  • juuni 2020 (1)
  • mai 2020 (2)
  • aprill 2020 (4)
  • märts 2020 (8)
  • veebruar 2020 (3)
  • jaanuar 2020 (2)
  • detsember 2019 (2)
  • oktoober 2019 (2)
  • september 2019 (3)
  • august 2019 (3)
  • juuli 2019 (1)
  • juuni 2019 (4)
  • mai 2019 (3)
  • aprill 2019 (1)
  • märts 2019 (6)
  • veebruar 2019 (4)
  • jaanuar 2019 (3)
  • detsember 2018 (6)
  • november 2018 (1)
  • oktoober 2018 (1)
  • september 2018 (2)
  • juuli 2018 (1)
  • aprill 2018 (1)
  • märts 2018 (3)
  • veebruar 2018 (1)
  • jaanuar 2018 (2)
  • detsember 2017 (2)
  • september 2017 (2)
  • august 2017 (3)
  • juuli 2017 (4)
  • juuni 2017 (7)
  • mai 2017 (2)
  • aprill 2017 (1)
  • märts 2017 (3)
  • veebruar 2017 (3)
  • jaanuar 2017 (3)
  • detsember 2016 (2)
  • veebruar 2016 (6)

Meie kontakt

EELK Lasnamäe Püha Markuse kogudus

registrikood: 80642540
postiaadress: Pae 21 , 11415 Tallinn
(NB! Pae palvekoja sissekäik asub maja ringteepoolsel nurgal, täpsema juhendi leiad kontaktide lehelt)
E-post: lasnamae@eelk.ee

MEIL ON NÜÜD UUS PANGAKONTO:

Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku Lasnamäe Püha Markuse Kogudus
EE377700771010542719

LHV PANK, Tartu mnt 2, 10145 Tallinn BIC/SWIFT: LHVBEE22

Võrgus

  • Email
  • Facebook
  • Instagram

  • Contact
  • Calendar

© Copyright 2018 EELK Püha Markuse kogudus · All Rights Reserved · Log in